240830, aktualizováno 240914

Toto pro naši obec navrhuje Správa železnic (SŽ), investor rekonstrukce trati na 3KŽK.                

Investorem nedávno veřejnosti předložený návrh mimoúrovňového křížení komunikací s tří kolejovým železničním koridorem (3KŽK) je kopií předchozího návrhu téhož projektanta z roku 2017, který byl doplněn několika změnami, které si vynutila výrazná změna zadání, stavba koridoru tří kolejového (což zejména znamená zrušení všech dnešních přejezdů na území naší obce):

  1. Přibyl druhý nadjezd u areálu Dagros, určený pro přejezd zemědělské techniky na pole. Jedná se o „klasicky“ provedený nadjezd – nejjednodušší prapůvodní technologie: navezení spousty materiálu do masívních nájezdových ramp, na jejich koncích pravděpodobně postavené železobetonové podpěrní zdi a na nich vlastní přemostění pomocí prefabrikovaných železobetonových nosníků, zde odhaduji jejich délku na cca 25–30 m. Až 10 m vysoké nájezdní valy potřebující vyšší jednotky tisíc m3 odněkud dovezeného materiálu, zabírající desítky tisíc m2 plochy… Do polabské roviny nejméně vhodná konstrukce.

Ten obrázek ale neodpovídá sdělením, která zazněla 20. 6. 2024 na Seznámení…, kde bylo projektantem nejdříve uvedeno, že by nadjezd měl být postaven o desítky metrů dál k Nymburku, aby byla zachována Dagrosu možnost expanze, což následně bylo opět korigováno: nadjezd by bylo vhodnější postavit na stávající silnici v ulici K Přejezdu. To by si ale kromě jiného vyžádalo prodloužit úsek přemostění trati nebo komplikovanější napojení na polní cesty na severní straně…

  1. V místě dnešního přejezdu u OÚ byl projektantem naplánován pouze podchod pro chodce a cyklisty, nově s požadavkem obce umožnit v podchodu průjezd traktůrku pro sečení trávy… (Pro obecní vozidlo neplatí tvrzení, že „těch pár minut strávených na objížďce k Rozkoši a zpět nikoho nijak neobtěžuje“?)
  2. Nadjezd na druhém konci Kostomlat před Rozkoší má navrženu stejnou „klasickou“ konstrukci. S ohledem na místní situaci, kde jsou koleje cca 1 m nad okolním terénem, je nezbytné navézt ještě víc materiálu, vytvořit ještě vyšší nájezdní rampy, které budou zabírat ještě větší plochy. A to vše bylo situováno nedaleko stávajících obydlí… Toto umístění nadjezdu znemožňuje provozovat dnešní silnici vedoucí z Cikánky – ulice U Křížku (což je důležitá přístupová cesta do celé oblasti zástavby nacházející se mezi potokem a železnicí) a tedy si vynutilo napojení této ulice na zde situovaný nadjezd. Napojení ne příliš zdařilé, spíš problematické…

To byl asi i jeden z důvodů, že se nedávno objevila nová varianta tohoto nadjezdu:

Z mého pohledu jenom kosmetická úprava nevhodného řešení. Co je ale nepochopitelné, je odmítavá rozzlobená reakce starostky na tuto, byť nevelkou, ale pozitivní změnu. Více viz zde, čas 9:40.

Přemostění v tomto místě má být 40 m široké. Dle informace ze Seznámení, musela být opuštěna myšlenka vést napojení na tento nadjezd z Lán, silnice vedená víc jak z poloviny celkové délky cca 1,1 km po trase stávající polní cesty, protože ta prý byla zablokována vydáním stavebního povolení před Rozkoší na jejím začátku na Lánech. Poněkud podivná peripetie, též vyvolávající spoustu otázek…

Projektant to vyřešil tak, že navrhl novou trasu silnice celou pěkně napříč poli. Může doufat, že než dojde k realizaci, zase někdo nezíská další stavební povolení. Zajímavé je, že na tom Představení… zaznívaly informace o možném vyvlastnění stávajících majetků občanů, ale v tomto případě to zmíněno nebylo, jenom se zabralo víc zemědělské půdy (mimochodem nejkvalitnější bonitní třídy č.1) vlastníkům jiným…

  1. V projektu tu a tam přibyly blíže nespecifikované protihlukové stěny (PHS), které v předchozím projektu investor rozhodně odmítal. Nesporný pokrok, ale při detailním pohledu podivně aplikovaný. Prý to není definitivní řešení (takže PHS mohou být nakonec zase vypuštěny?).
  • Projektant ve svém Představení… opět zopakoval jeho představy, jak se hluk sníží novými technologiemi, ale ani za těch 7 let od jeho minulého představení ještě stále netuší, že na zdejším železničním svršku jsou jím zmíněné nové technologie už dávno použity, že nákladní vagony stále nemají a hned tak mít nebudou diskové brzdy. Protože ani tentokrát slovem nezmínil velmi účinnou technologii omezující šíření vibrací a hluku: elastomerové pryžové rohože ve spodní stavbě trati, které tlumí otřesy a šíření zemního hluku způsobené kolejovou dopravou, určitě o nich neuvažuje ani nyní…
  • Otázkou zůstává, co je pravdivé, zdali tvrzení projektanta nebo to, co je dodnes (240830) inzerováno na webu SŽ (a co odpovídá i potřebě trvalého zajištění vysoké přepravní kapacity tohoto úseku trati, což je ostatně i zdůvodnění stavby třetí koleje) – budou nebo nebudou na celém úseku od Lysé do Nymburka výhybky? A když nebudou, jak dlouho tento stav vydrží?
  1. Drobné změny oproti projektu z roku 2017 nastaly u prapodivné lávkové prolézačky pod železničním mostem v Rozkoši na odpadu mlýnského náhonu, kudy podle představ autora by měli chodit lidé z Rozkoše do Kostomlat. Údajně na popud vedení obce byl přístup do tohoto labyrintu přeložen na druhou stranu té vodoteče, prý z důvodu úzké vozovky na nedalekém silničním mostě. Zajímavé tvrzení, tak širokou komunikaci nemáme ani na dnes rekonstruovaném mostě přes potok pod kostelem…

Ale to nejpozoruhodnější na tomto detailu je předložené řešení investora:

Doufám, že nikoho nenapadne ten kamenný klenutý most patrně z přelomu 19. a 20. století zbourat, když stačí nad ním vybetonovat rozšiřující roznášecí desku pro 3KŽK, místa je tam pro to dost. I když vnímám tento detail projektu jako skicu, nemohu uvěřit tomu, že to nakreslil člověk, který opakovaně tvrdil, že si vše několikrát prošel… Ta už tak bizarní lávka nemůže být vedena při kraji stěny klenutého mostu, ale musí procházet jeho středem. Když by si to autor tak nakreslil, pak by si snáz uvědomil, že je naprosto nadbytečné nasměrovat lávku na jižní straně za mostem zpět na pravou stranu vodoteče, tam udělat ostrou otočku vlevo a další dlouhou lávkou se konečně dopracovat na kýžený levý břeh. Takže místo jednoduššího, levnějšího a pro uživatele vstřícnějšího řešení tu opět někdo navrhuje, jak to udělat komplikovaně, pro uživatele nepohodlně, a to vše je prezentováno jako vstřícné gesto, vyhovění požadavku obce… U tohoto detailu je naštěstí reálné, že tato lávková prolézačka jako nadbytečná realizována nebude. Obyvatelé Rozkoše si pro pálení čarodějnic určitě najdou přístupnější místo a do Kostomlat, když už tam z Rozkoše někdo půjde pěšky či pojede na nějaké dvojkolce, bude mít k dispozici trasu vhodnější… O tom píši podrobněji zde.