Z podkladů zadavatele k EIA (v roce 2018):

Tzv. stará hluková zátěž dovoluje, že při  výstavbě železničního koridoru protínajícího  naši  obec ani není  uvažováno o  výstavbě protihlukových  stěn…

 

Text z roku 2020:

Od dávnověku  dodnes

Zde jsou  lidi, zde žijí  lidi a píše se rok  2020.  Zde, ve středních  Čechách, což  je  uprostřed Evropy, nedaleko průsečíku 15. poledníku s 50. rovnoběžkou  na planetě  Zemi.  V tomto  prostoru  lidi  žili odpradávna, dávno před tím, než na  starých  římských  mapách  tvrdili,  že  zde žijí lvi.  Za  tisíce let  se zde vystřídala  různá  lidská společenství,  různé  kultury.  Od 13. století  našeho letopočtu  zde prokazatelně existuje  obec  nazvaná  Kostomlaty, pro  rozlišení  od  dalších  stejného  jména s přízvisky  Velké, později u Nymburka a dnes nad Labem.

Teprve na sklonku 19. století   do  této obce dorazila železnice. Na straně jedné   pro oblast i  obec nepochybně prospěšný počin,  na straně druhé zdroj  problémů:  kouř z komínů  lokomotiv a odletujícími  jiskrami  způsobované požáry. Při  hustotě  tehdejšího provozu na jednokolejné trati, při rychlostech  a délkách tehdejších vlaků  a intenzitě tehdejšího provozu  na pozemních  komunikacích  to byly problémy přijatelné. Jinými slovy: přínosy  pro  zde žijící  obyvatele  byly  vyšší jak  negativa.

Jak šel čas, přibyla železnici druhá  kolej, provoz sílil, nadešel čas budování  komunistických  zítřků a s ním i  těžkotonážní  vlaky. Kapacita  železnice  přestala  stačit, byla proto  elektrifikována a instalováno nové  zabezpečovací zařízení.  Přínos pro  obyvatele naší  obce žádný,  zato negativa  narostla značně: přibylo  hluku, přejezd trati  se stal  noční  můrou řidičů,  silniční  doprava věčně stála před staženými  závorami, osobní vlaky  nabíraly  zpoždění. 

Další  zvýšení přepravní kapacity zdejší železnice  dráhy vyřešily výstavbou nových výhybek  daleko před zhlaví,  což  mělo  za  následek  značný  nárůst  hluku   generovaného  projíždějícími  vlaky. Tehdy  provedené měření  hladiny  hluku  potvrdilo,  že projíždějící  vlak dokáže  vyluzovat hluk, který  je srovnatelný s kraválem startujícího proudového  letadla nebo , kterým  obtěžovalo  obyvatele  naší  obce  čas od času  vojenské letectvo tehdy  zde pobývající okupační sovětské armády. Ten  hluk  od  nízko létajících  vojenských  letadel  po  stížnostech  obyvatel  vždy  na čas ustal. Ale hluk  generovaný  provozem železnice  nikdy  nikdo neřešil,  protože údajně nepřekračuje  limit  hygienických  norem.

V roce 2011 svitla  všem  lidem  v tomto  státě, které  obtěžuje hluk  vyluzovaný  dopravními prostředky, naděje, že  se jejich  životní prostředí postupně zlepší. Tehdy  vstoupilo v platnost  nařízení vlády,  které mimo  omezení  hladiny  hluku  nově  budovaných  dopravních  cest   stanovilo,  že  při  rekonstrukcích    dopravních  staveb skončí platnost  dočasných  výjimek  pro  nadlimitní  hluk, tak zvaná  stará hluková  zátěž a nadále  budou  i  pro  tyto  dopravní  cesty  platit schválené hygienické limity platné pro  nové stavby.  Toto nařízení vlády  dávalo  dostatečný  časový  prostor pro  postupné  odstranění  nadlimitních  zdrojů hluku, který  vzniká  při  dopravě na železnicích  i silnicích.

Toto  rozumné řešení, bohužel, v roce 2016 smetla se stolu  socialistická  vláda Bohuslava Sobotky svým  nařízením  vlády, které nejenom, že zrušilo povinnost postupně při  rekonstrukcích  zlepšovat  hlukové  poměry  pro  lidi  žijící  v okolí  dopravních  cest,  ale dokonce  ještě umožňuje tento  již  tak  neúnosný  hluk  dál zvyšovat a to značně.

Tímto  postupem dala socialistická  vláda  jasně  najevo,  jak jí  záleží  na  dobrých  životních  podmínkách  obyvatel tohoto  státu. Vytvořila  tím  stav,  kdy  lidem, kteří  musí  žít ve hluku, který  mnohonásobně překračuje hygienické normy platné pro novou  výstavbu, je  možné úroveň už  tak   těžce  obtěžujícího  hluku dokonce  ještě citelně  zvýšit a takovýmto  hlukem je poškozovat   do  konce  světa.  Všichni ostatní,  kteří  měli  to  štěstí,  že  doposud  nebyli   nadměrným  hlukem  zasaženi,  jsou  do  budoucna  proti  hluku  chráněni, pro ně hygienické limity  platí. Dvě  kategorie  občanů  v jednom státě,  chcete-li  kasty. Pro jednu  je  hluk  od  určité  úrovně  nebezpečný,  škodlivý  a  tedy  zakázaný, pro  druhou  ani  mnohonásobný  hluk   není  důvodem  k jakémukoli  zásahu, jejich  zdraví může  nadlimitní  hluk  dál  devastovat a dokonce ještě i sílit…

Představte si,  že  by  se v tomto  státě  v jedné staré  továrně  dál vyráběla    auta, jejichž  exhalace  by  byly  na  úrovni  Trabanta, ba dokonce by se množství  těchto  škodlivin  u  nových  modelů aut   v této staré továrně  vyráběných mohlo ještě dál značně zvyšovat.  Pouze   v továrnách, které  by  byly postaveny  nově, by  vyráběná  auta  musela  splňovat  přísné  emisní  limity, které  se neustále snižují…

Tato  absurdní  představa  je ale  v oblasti  hlukových  exhalací  dnešní českou normou.

Jinými slovy: lidem, kterým  enormní  hladiny  hluku již  desetiletí ničí  zdraví, znemožňují  normálně užívat zahrady, domy,  těmto  lidem   nejenom  že    stát neuleví,  ale  umožňuje  je  ještě  víc  deptat…