15. června 2020 projelo za 1 hodinu po železnici v naší  obci 14 rychlíkových souprav, několik  osobních souprav, jeden  nákladní  expres, jeden nákladní  vlak a 2 lokomotivy.

Co  se chystá

Již hodně let před tím  se o  tom  mluvilo, ale   když to před 3 roky přišlo, připraveni jsme  nebyli. Od představení  záměru   v roce 2017,  na kterém  hrstka spoluobčanů  zbrkle odtlapkala, že se spokojí s mnohem  menší kompenzací, než  kterou sama dráha  obci  nabízela, se snažím  přimět vedení obce, potažmo  všechny obecní zastupitele,  aby  se věcí  konečně  zaobíraly  s vážností  a  nasazením, které  by  odpovídalo  důležitosti problému,  jakým  výstavba železničního  koridoru je. Bohužel, valnou většinu  zastupitelů obce  tento  problém  dodnes evidentně nezajímá.

Na to seznámení  se záměrem (tak  to  bylo  občanům  v pozvánce prezentováno, v reálu  to ale  bylo  hlasování  občanů o  něčem,  co viděli  poprvé  v životě  a o čem   valná  většina  tehdy  hlasujících spoluobčanů dodnes  netuší,  co  to  je…),  přišlo    jenom  pár zastupitelů.

Ještě menší  aktivitu  projevili naši   zastupitelé  při  projednávání  EIA k tomuto  záměru.

Jakékoli dopady provozu železničního koridoru na životní  prostředí  obyvatel obce už  vůbec nezajímají lidi, kteří toto mají v náplni  práce, ale v obci  nežijí. Ti mlčky tolerují již  dnes překračované hygienické limity a spokojí se se sliby, že bude líp…

Je tedy  zřejmé,  že se ochrany  svého životního prostoru musí chopit sami občané, nikdo jiný to za nás neudělá. Proto vznikl tento web jako  občanská  platforma pro  lidi,  kterým  není  jedno, v jakém  prostředí  budou jejich rodiny v mnoha příštích desetiletích žít.

15. června 2020 díky výluce po železniční  havárii na trati  u Českého brodu projelo za hodinu po železnici v naší  obci 14 rychlíkových souprav, několik  osobních souprav, jeden  nákladní  expres, jeden nákladní  vlak a 2 lokomotivy.

Co do četnosti  průjezdů vlaků to  byla malá  ukázka  toho,  co  nás čeká po  dokončení  železničního koridoru.

Co  do  intenzity  hluku a vibrací  je to  ale jenom  slabý  odvar toho,  co tu  za pár  let budeme mít, protože podstata nárůstu  počtu  vlaků  nebude v dopravě osobní,  ale zejména v nákladní, přesněji  v nákladních  expresech a ty  budou  navíc ještě mnohem delší, než  ty, které  tu  jezdí  dnes a jsou  díky koronavirové recesi ekonomiky poloprázdné …

Ti  spoluobčané, kteří  žijí v sousedství  železnice, vědí, že při  průjezdu  vlaku nemohou  ve venkovním  prostoru  pro  hluk  komunikovat, drnčí jim  skla v oknech a mnohé  domy  se i citelně  třesou.  Otevření  okna  znamená pronikání  hluku  do  obytných  místností  mnoho desítek  metů  daleko  od kolejí. Ve dne i v noci.

Již  dnes je prokázáno (viz 08c_0_HS_Lysa_Nymburk-doplneni-Kostomlaty, strana 18 ),  že  v naší  obci hladina hluku generovaného dopravou hygienické limity nejednou překračuje.

Stejně tak  je mnoha lékařskými studiemi  i  praktickými projevy   nezpochybnitelně prokázáno, že pobyt v prostředí  zasaženém  hlukem, je pro člověka nejenom  značně nepříjemný, ale i evidentně škodlivý.

K tomu  do budoucna nepochybně dál poroste  intenzita silniční  dopravy a skokově pak  i intenzita dopravy  železniční. Skokově proto,  že projekt rekonstrukce železnice počítá  jak se zvýšením  maximální rychlosti  vlaků  na 160 km za hodinu, tak i se značným  nárůstem  počtu  zejména nákladních  vlaků,  s prodloužením  jejich  délky a  množstvím  přepraveného  nákladu.

Při  vší  úctě k technickému  pokroku  v konstrukci  vozidel i  ve výstavbě silnic a železnic nelze věřit značně vágním tvrzením zástupců železnice, že realizací  tohoto  záměru  dojde ke snížení  dnešní hlukové  zátěže díky  novým  technologiím, které  budou  použity při  výstavbě a uplatněny  v konstrukci  kolejových vozidel, takže  při  výstavbě železničního koridoru protínajícího  naši  obec není  uvažováno o  výstavbě protihlukových  stěn. Nedůvěryhodné je to  už  jenom proto,  že na dotaz, v čem že tyto  nové technologie spočívají, byly  vyjmenovány  prvky, které  jsou již  dnes na tomto úseku  trati  použity. A nejenom, že nedošlo  ke snížení  hladiny  hluku,  ale od dokončení nedávné  rekonstrukce zdejší trati   se značně zvýšily  vibrace okenních  tabulek při průjezdech  vlaků. Stejně tak představa,  že vozový  park zejména  nákladních  vlaků  dozná  rychlé  obnovy, je evidentně iluzorní. A sebetišší brzdy vagonů  nemají  stejně  vůbec žádný  vliv  na největší  zdroj hluku: přejezd ocelových  soukolí  přes výhybky… K tomu všemu  je třeba vzít  na vědomí  i  vliv opotřebení všech  těchto  prvků  a kvalitu  údržby železnice vůbec…

V neposlední řadě tu  je víc jak stoletá  zkušenost  s přístupem  vedení  železnice k okolí včetně obyvatel:  Mohutný  státní  moloch se dodnes často chová  jako  stát  ve státě. Stačí  si  připomenout,  že provozuje na mnoha místech  v republice nezkolaudované tratě a to  desetiletí  po  skončení  rekonstrukcí. Za mnohé  viz železnice v centru Prahy, která  byla projektovaná pro osobní  dopravu a kde zejména  nákladní  vlaky  hlukem v noci  těžce obtěžují  stovky obyvatel.. A není  moci, která  by  to  změnila.

V těchto souvislostech  viděné  naprosto  nekonkrétní  přísliby  kohosi, že při  výstavbě koridoru  v naší  obci  budou  někde v nespecifikovaném   rozsahu  a kvalitě vybudovány  základy  pro  případné  postavení  protihlukových stěn, je zřejmé, že to  jsou  pouze  nezávazná, nevymožitelná chlácholení  na úrovni sdělení   jedna paní povídala

Na odpověď  na otázku:  Proč zatím  při všech rekonstrukcích  železnic (a nejedná se ani vždy   o  železniční koridor s rychlostí 160 km/hod  a intenzita nákladní  dopravy tam nedosahuje ani  té  dnešní  u nás…) byly  a jsou  stavěny  protihlukové  stěny ? – na tuto odpověď čekám  dodnes…