Z podkladů zadavatele k EIA:
V noční době dochází na přetěžovaných komunikacích III. třídy k překračování platných hygienických limitů již ve stávajícím stavu (ref. bod 1., 2., 5. a 6.). Pro rok 2000 nejsou dostupná data intenzit dopravy pro tyto komunikace, tudíž nelze dopočítat hlukovou situaci v roce 2000, potřebnou pro možnost přiznání staré hlukové zátěže. Po realizaci plánovaných přeložek těchto komunikací budou limity pro hluk z komunikací III. třídy překračovány i nadále.
Již dnes v naší obci překračuje hluk generovaný silniční dopravou hygienické limity, proto je nezbytné překopy vozovek opravit tak, aby to nebyl další zdroj značného hluku.
Hluk silniční dopravy
Při loňské rekonstrukci elektrické sítě v obci došlo k mnoha překopům místních komunikací. Bylo to překvapivé, protože jsme před tím obdrželi text stavebního povolení, ve kterém je uvedeno, že přechody silnice budou provedeny protlaky, tedy bez narušení povrchu vozovky. Dalším překvapením byla četnost těchto přechodů: na 80 metrech silnice jsou 4 a další následují dál… Takto, bez možnosti se k tomu vyjádřit, bylo zaděláno na budoucí problémy. A ty přišly už s provizorním zakrytím překopů: Co přejezd vozidla, to rána. Nápravu nepřinesl ani definitivní asfaltový povrch překopů. Ba naopak: díky vybouleninám vytvořeným napříč vozovky se hluk ještě zvýšil a přidalo se při průjezdu nákladních aut zemětřesení, které zatřáslo s celým domem…
Stížnosti postižených obyvatel byly odsunuty na jaro, do té doby si ty boule buď sednou nebo bude vozovka zbroušena. Z několika měsíců se stal půlrok, nesedlo si vůbec nic, až pak nastalo broušení vozovky. Místo očekávané strojní brusky opět nastoupila ruční práce lidí, kteří něco takového dělali patrně poprvé v životě. Podle toho vypadal výsledek: hluk při přejezdu vozidel přes překopy se nezměnil. Kopáči tedy nastoupili znovu a znovu… Výsledkem je ožužlaný asfalt překopů, a došlo ke snížení jak hluku tak vibrací. Ale k použitelnosti, (o dokonalosti ani neuvažuji) to má stále ještě hodně daleko: přejezd prázdného nákladního auta přes překop = rána, přejezd osobního auta s kárkou = rána. Nejvydatnější jsou časná rána a především o víkendech… Ale i během dne takový přejezd náklaďáku dokáže nedomorodce na návštěvě i pěkně vyděsit. My domorodci si zvykáme na další naprosto zbytečný kravál v našich domovech. Z jedné strany nás obšťastňuje nadlimitním hlukem železnice, tak proč bychom nemohli mít nový zdroj hluku přímo pod okny z ulice.
To vše pouze a jenom proto, že někdo potřeboval ušetřit, aby mohl více vydělat, oni to vesničani skousnou…A ty, kdo o tom rozhodují, to nepálí, tady nežijí…
Na začátku bylo vadné stavební povolení (k čemu je úřad, který takto může pracovat?!). Na základě tvrzení, že prý z důvodu nemožnosti provést protlak při výskytu hustoty inženýrských sítí a nedostatečného prostoru došlo zcela utajeně k podstatné změně technologie přechodu kabelů přes vozovky. Kdo z těch úředníků, kteří se na tomto podíleli se byl podívat na místo činu? Překop vozovky, který nás hlukem zejména oblažuje, se nachází v místě, kde je na jedné straně vozovky nejméně 3.5 metru široký zelený pás a na druhé straně volný prostor ještě nejméně o metr širší. V tom zeleném pásu rostly letité lípy (jedna je tam dodnes) tedy je tam minimálně 1.5 metru široký pruh, kde žádné inženýrské sítě být nemohou. Rovněž nic nebránilo tomu stávající sítě, jejichž majitelé by netušili, kde je mají uloženy, případně je neuměli v terénu vytýčit (což by bylo na pováženou, ty sítě byly vybudovány nedávno…) v kritických místech jednoduše odkrýt. Byť by se při tom zasáhlo do krajnic vozovky, žádný hluk, natož otřesy domů by tyto zásahy nevyvolávaly. Což potvrzují existence takovýchto narušení okrajů vozovky, která tam již byla.
- Dobrá vůle odpovědných, lepší příprava stavby
- Zadání realizace pokládky sítě nn firmě, která disponuje jak odborným personálem, tak potřebnou technikou
- Kompetentní stavební úřad
- Kompetentní stavební dozor obce
To byly podmínky, jejichž dodržení by přineslo to, že za stejné peníze šlo udělat mnohem kvalitnější dílo, které by nemělo spousty následných negativních dopadů na nikoho a na nic. A je velmi pravděpodobné, že by využití technologie protlaků vyšlo levněji, než ty překopy, pouze by to bylo náročnější na organizaci prací, než poslat do ulic partu kopáčů bůh ví odkud…
Při rekonstrukci rozvodů nn má obec velmi omezené možnosti ovlivnit, co kdo udělá. Nicméně jsem přesvědčen, že obec měla a mohla ovlivnit tuto stavbu mnohem víc. To by ale zájmy obce nesměl hájit někdo, kdo žije v domnění, že pro protlak je potřeba jáma o rozměrech 2 x 3 metry. Takovou jámu jsme nepotřebovali ani před 40 lety, když tato technologie zde nastupovala, ale už vůbec ne před 25 lety, kdy jsme touto technologií provedli několik protlaků pod touto silnicí pár metrů od toho dnešního překopu vozovky. A technika za to čtvrt století pochopitelně dál pokročila, takže i ten 1,5 metr prostoru na délku a na lopatu na šířku je dnes víc než dostatečný prostor pro stroj, kterým je možné vozovku „provrtat“ . Viz například zde:
http://www.zemni-protlaky-grundomat.cz/zemni-protlaky-grundomat.htm
https://www.tracto-technik.com/Products/GRUNDOMAT-Soil-displacement-hammers/GRUNDOMAT-P
https://www.manek.cz/zemni-protlacovaci-rakety-protlaky-terma-max
Před 35 lety tehdejší vedení obce intenzivně pracovalo na převzetí v Německu používané praxe – pokládky více inženýrských sítí do jednoho výkopu. Tehdy nově zvolené vedení obce ale nejenom z tohoto projektu uteklo… Díky tomu máme dnes po obci roztahané inženýrské sítě tak, že to komplikuje dnešní (rovněž velmi opožděnou…) rekonstrukci sítě nn, ale je i problém vysadit někde pár stromů…
Co už se stalo, stalo se, teď je třeba vzniklý problém napravit. Další ruční ožužlávání asfaltu evidentně k odstranění hluku nevede. Poučený laik připomene již dříve zmíněné řešení: podívejme se na opravy asfaltových vozovek, které jsme poprvé mohli otestovat po pádu železné opony v roce 1989 na rakouské silnici z Hatí do Vídně: cca metr široké a několik metrů dlouhé pruhy asfaltu, jasně viditelné stopy po opravě vozovky. Viditelné, ale při jízdě auta nepostřehnutelné a jejich přejezd neslyšitelný… Tato technologie již dávno dorazila i do Čech a byla použita i v naší obci na asfaltce podél hřbitova.
Jak bylo možné zaslechnout na jednání ZO dne 5. 8. 2020: nezvykle četná křížení nově pokládaných kabelů s vozovkami, prováděná překopy, jsou běžná i v dalších částech obce.
V souvislosti s informací, že již dnes v naší obci překračuje hluk generovaný silniční dopravou hygienické limity, považuji za nezbytné překopy vozovek opravit tak, aby to nebyl další zcela zbytečný zdroj značného hluku. Bude to něco stát, ale to jednak nemůže být argument proti eliminaci nadlimitního hluku a jednak s tím ti, kdo toto způsobili, museli počítat a nesou za to odpovědnost.