250115
Nedemokratická správa věcí veřejných se i značně prodraží
Běžná životnost kanalizační sítě je i stovky let. Po cca 30 letech od výstavby se obec pustila v ulici Spojovací do rekonstrukce splaškové kanalizace, která je v havarijním stavu. Zatím jsou náklady na tuto novou stavbu kanalizační sítě pro několik přípojek vyčísleny na 1,5 milionu Kč. Podobné problémy s kanalizací čekají na nápravu na mnoha dalších místech v obci. K nim patří i zvýšená poruchovost kanalizační sítě a dlouhodobě vysoké náklady na provoz naší kanalizační soustavy = zbytečně vysoké náklady na čistění odpadních vod, které platíme…
Proběhla rekonstrukce chodníků tzv. II. etapa (od zvonice na konec Cikánky a k železničnímu přejezdu na Lány). Na rozdíl od etapy 1. byla příprava této etapy tentokrát před občany utajena. Výsledek tomu, bohužel, odpovídá.
Fotografie na obálce minulých Kostomlatských novin to docela symbolicky ukazuje: krásné vzrostlé stromy nad novým chodníkem. Znalci daného místa vědí, že tam, kde na tom záběru končí pohled na vozovku, rostlo před tou rekonstrukcí několik dalších velkých lip a několik menších stromů a dál pak cca 100 metů křovin, které oddělovaly chodník od vozovky… Každý se může jít podívat, co dokázali zadavatel (obec), projektant, prováděcí firma, stavební dozor a stavební úřad stvořit a zkolaudovat v úseku od staré školy po to místo na fotografii na obálce KN. Něco obrázků toho i věcí dále v textu uvedených je možné spatřit zde na webu.
Naprosto zbytečné stranové a výškové „vlnobití“ trasy chodníků, značně překročené jejich příčné i podélné sklony, nepěkné a nevhodné žulové obrubníky navíc nevyspárované a kostrbatě zabudované, svérázně provedené osazení okapových vpustí… V ulici 9. května od křižovatky s ulicí Hronětická až k samoobsluze u Lacinových zmizela téměř všechna zeleň, která tam desetiletí rostla. Nejedná se jenom o estetické prohřešky, ale i nepohodlí a bezpečnost chodců a kvalitu života v té asfalto-betonové pustině zejména v rozpáleném letním dnu nebo aktuálně při náledí…
Mnohem závažnější, než výše uvedené vady tohoto díla je naprostá ignorace platné ČSN i v otázkách bezpečnosti: na cca 150 metrech těchto nových chodníků zcela chybí normou důrazně vyžadovaný minimálně 0,5 m široký oddělovací bezpečnostní odstup mezi vozovkou a chodníkem. Přitom až na cca 15 metrů je pro něj všude místa dostatek, mnohde až několik metrů prostoru, který ale nepochopitelně leckde zůstal volný mezi chodníkem a domovní zástavbou, kde navíc místo zeleně dnes leží plantáže kamínků…
To ještě není vše. Když byl rezolutně odmítnut můj návrh na zúžení 1,5 m širokého chodníku na plně dostačující šířku 1 m, navrhl jsem v přehledném úseku zúžení nadbytečně široké vozovky, aby by se získal prostor pro ten bezpečnostní zelení osazený pás. I to bylo odmítnuto. Můj následný návrh na posunutí té zbytečně široké vozovky o několik dm ke druhé straně ulice, kde je místa nadbytek, byl sice vedením obce přijat, ale nakonec nebyl realizován, stejně tak nebylo dodrženo téměř nic z dohodnutého provedení chodníku na mém pozemku před mým domem. A mnou provedenou novou přípojku okapu do dešťové kanalizace tam nechalo vedení obce obratem zničit, přestože o pár desítek metrů dál na dešťovou kanalizaci sama obec tyto nové přípojky nechala zhotovit na náklad obce…
Co údajně nešlo udělat na přehledném úseku silnice, bylo pak bez problému realizováno kousek dál na křižovatce s ulicí Hronětická v nepřehledné zatáčce: Na všech třech stranách té křižovatky i na příjezdové vozovce od mostu byly téměř zrušeny původní metr široké vydlážděné krajnice vozovky (kam se asi poděla ta odtěžená dlažba a zejména mnohem kvalitnější a perfektně osazené žulové obrubníky), což zejména na té křižovatce v nepřehledné zatáčce na straně obchodu je velmi problematické už jenom proto, že i tam u obchodu je chodník též naprosto zbytečně nalepen k vozovce (a na straně k domu pak leží široká plantáž kačírku) a oblouk obrubníků je tam navíc lomený a ve vrcholu toho lomu je ke všemu nevhodně umístěná kanalizační vpusť…
Zúžení 1,5 m širokého chodníku, které údajně absolutně nepřicházelo do úvahy na úseku přehledném (byť platná ČSN při nedostatku místa umožňuje zúžení chodníku až na jeden metr), pak obec následně provedla zde: nasázela na chodník (který je i zde naprosto zbytečně nalepen k vozovce a pak na straně k domu leží plantáž kačírku) velké betonové kostky, čímž to místo bylo ještě víc zhoršeno: nejenom že ty kostky překáží (zejména v místě, kde bývají ve stojanu odstavena kola zákazníků, tam už není ani ten 1 metr šířky), ale s oblibou na nich vysedávají a kolem se pohybují děti při konzumaci pamlsků, které si ve zdejším obchodě zakoupily, opírají si k nim svoje koloběžky a kola… Řidiči projíždějících aut pak mají k problému s tím zalomením už tak ostré zatáčky vozovky bez krajnice (kromě již známých svědectví byla ze vzdálenosti několika metrů náhodným svědkem výrazného zvukového projevu nárazu ráfku kola projíždějícího auta na kanalizační vpusť ve zlomu toho oblouku celá naše rodina při návratu z vánočního koncertu) ještě problémy další.
Na druhé straně téže vozovky na odbočení do ulice Hronětická likvidace krajnice a změna původní geometrie oblouku dnes nutí řidiče autobusů a rozměrnějších vozidel nadjet hodně do protisměru, aby tím změněným obloukem vůbec projeli…
Na téže křižovatce ve směru na Cikánku můžeme doufat, že až tam zas nějaký řidič nezvládne řízení a auto dnes po odstranění původní bariéry z keřů, která takováto auta v minulosti zachytávala, vlítne na ničím nechráněný chodník, který je i zde nalepený k vozovce, že tam zrovna nebude nějaký chodec. Přitom zde mohl dál zůstat původní i víc jak metr široký, keři osázený bezpečnostní odstup a ušetřené peníze mohly být použity na pořízení nízké zídky nebo svodidel, což by na tom kritickém místě chodník bezpečně od vozovky oddělilo. Stejně tak mohla být na stejném místě před domem čp. 94 zvednuta niveleta chodníku, který by pak pozvolna klesl na úroveň silnice na nedalekém přechodu v ulici Hronětická. Tedy naprosto opačně, než to bylo uděláno, kdy v nebezpečné zatáčce je chodník bez bezpečnostního odstupu na úrovni vozovky, pak směrem k přechodu nepochopitelně zbytečně několik desítek centimetrů vystoupá, aby těsně před tím přechodem zase prudce klesl. Za stejné peníze jsme tam mohli mít chodník pro chodce pohodlnější a bezpečnější, bez dnešních nesmyslných a normě odporujících sklonů, mohla tam růst zeleň… Kousek dál nám při kolaudaci té rekonstrukce také zrušili jediný desetiletí bezproblémově fungující přechod pro chodce… A jiné to nebude, dokud tady ten hodně nepovedený chodník někdo za další nemalé peníze nepostaví znovu.
Dlouhodobě avízovaná, s rekonstrukcí chodníků spojovaná, ale nikdy veřejnosti nepředstavená obnova zeleně v obci byla realizována výsadbou stromů mimo obec podél silnice č. II /331. Co nám jsou ale platné za naše peníze vysázené stromy v polích u silnice před Šnepovem, my máme místo zeleně v ulici asfalt, beton a kačírek. Jsem zvědav, kdo tam ty stromy bude jezdit zalévat, aby neskončily jako jejich předchůdci.
Již od roku 2017 opakovaně navrhuji vedení obce zahájit veřejnou debatu o tom, co bychom měli požadovat po investorovi při rekonstrukci železnice, která prochází naší obcí. I moje opakované návrhy, aby, stejně jako to udělali zastupitelé v mnoha jiných obcích, si i naši v tomto oboru naprostí laici v zastupitelstvu obce (ZO) vytvořili svůj poradní útvar, zůstaly bez odezvy (tedy pominu-li to, jak tyto moje návrhy někteří ZO „převyprávěli“ k obrazu svému…). Dodnes naši zastupitelé obce informaci o rekonstrukci železniční trati na tříkolejový železniční koridor, a tedy i zrušení všech stávajících přejezdů trati ještě ani nikdy na ZO neprojednávali, natož že by k tomu přijali nějaké usnesení. Podobně to je s aktualizací územního plánu obce. Pak je otázka, kdo, s jakým mandátem a o čem v těchto velmi důležitých záležitostech za obec jednal? Připomínám, že za to, co nám v obci zbourá a postaví Správa železnic, ponesou svůj díl odpovědnosti i všichni členové našeho ZO…
Oprava kostela, zvonice, hřbitovní zdi, příprava realizace lávky přes Labe…, to vše jsou zajisté chvályhodné počiny vedení naší obce. Nelze si ale nepoložit otázku, proč se stejnou vytrvalostí, značným nasazením času, energie i finančních prostředků vedení obce nepřistupuje i k záležitostem pro spoluobčany mnohem důležitějším? Pro volnočasové aktivity některých spoluobčanů je lávka přes Labe zajisté zajímavá, ale zrušení všech stávajících železničních přejezdů v obci je přece jenom zásadnějším zásahem do každodenního života téměř nás všech.
Chybně navrženou a lajdácky provedenou kanalizaci nebo chodníky lze v budoucnu, byť za cenu zbytečných nákladů předělat. Ale přesunout nadjezd nebo postavit jiné mimoúrovňové křížení silnice s tříkolejovým železničním koridorem nebude nikdo schopen realizovat dalších 100 a více let. Pokud dnes vypustíme z ÚP obce územní rezervu pro silniční obchvat obce, velmi pravděpodobně už nikdy v budoucnu žádný obchvat mít nebudeme, nebude ho kde postavit a vedením obce mnohokrát deklarované snahy o zklidnění dopravy v centru obce nebudou nikdy realizovány, naopak silniční provoz a jím generované škodliviny budou dál jenom narůstat.
Vše výše uvedené má společného jmenovatele: nedemokratickou správu věcí veřejných v naší obci, zákony porušující praktiky, kdy o mnohém včetně věcí velmi významných nerozhoduje zastupitelstvo obce (natož že by se k nim mohli vyjádřit spoluobčané), ale kdosi za zavřenými dveřmi, často v daných oborech nekompetentní laici…
Místo nápravy nezákonného stavu přišli někteří zastupitelé s vyhrožováním… Doporučuji všem spoluobčanům si je poslechnout, tito lidé rozhodují o naší budoucnosti: Zvukový záznam jednání ZO č. 6/2024, čas záznamu 24:17.
Josef Touš